“Brussels Courthouse:
imagine the future!”
Stad versus Paleis
door
Frans Schutijser
Inleiding
Weet je, wat
mij bij jou opvalt, sprak Stad? Nou, zei Paleis? Dat jij een soort eiland bent in
mijn stad, waar voetgangers niet doorheen kunnen. En dan bovendien ook nog eens
een eiland dat op een voetstuk staat, dat aan twee kanten hoog boven de
omgeving uittorent. Ja nou hoor, dat voetstuk kan ik ook niet helpen, ik ben
namelijk gebouwd op de overgang van de beneden- naar de bovenstad. De architect
had vermoedelijk dat voetstuk nodig om de gevels aan de benedenstad te geleden
of misschien wel om constructieve redenen gezien de hoogte van mij.
Als ik door
mijn voorgevel over het plein uitkijk, word ik anders ook niet erg vrolijk,
sprak Paleis. Niet alleen is het een kale vlakte, waarbij de ruimte langs alle
kanten wegglipt, maar bovendien loopt er een racebaan overheen. Ik word
hoorndol van de herrie en ik word er erg vuil van.
Nu je toch
over auto’s begint, zei Stad, wie heeft eigenlijk verzonnen dat rondom en op jou
altijd honderden auto’s geparkeerd staan? Daar heeft de architect jou toch niet voor
ontworpen? Dat brengt mijn functie nu eenmaal met zich mee. Ik ben van Justitie,
er werken hier veel mensen en er komen veel bezoekers. De meeste komen met de
auto, die ze dan ergens moeten parkeren.
Je begon net
met de boodschap dat voetgangers niet door mij heen kunnen. Ook dat komt
natuurlijk door mijn functie. Ik moet namelijk goed beveiligd kunnen worden, en
ja, wie hier niets te zoeken heeft, heeft hier niets te zoeken. Als jij nu wat
voor die auto’s verzint, dan kunnen we daarna verder praten over hoe ik wat
meer kan betekenen voor de voetgangers en hoe we het plein gezelliger kunnen
maken. Da’s goed, sprak Stad.
Zoals je
misschien weet, doe ik al veel om het
autoverkeer te weren uit mijn vijfhoek. Hartje centrum is voetgangersgebied,
aan de randen staan veel parkeergarages, je mag nergens harder dan 30 km per
uur en het parkeren is niet alleen erg lastig, maar ook duur. Maar goed,
misschien moet ik naast het relatief goede openbaar vervoer - denk aan de
trein, de metro, de tram en de bussen - nog één list verzinnen.
De list
Ik wil maar
meteen een grote slag maken en het probleem eens en voor altijd oplossen.
Daarom stel ik twee transferia voor: één aan de oostzijde onder Reyers en één aan de westzijde onder Dilbeek.
Vanuit beide transferia rijden zes bussen (op elektra!) per uur over een vrije busbaan zonder stops
naar de vijfhoek. In de vijfhoek rijden de bussen eveneens over vrije busbanen
en doen elf haltes aan. De meeste doelen liggen dan op minder dan 300 m (dit is
de straal van de cirkels in de tekeningetjes hieronder) afstand van een
bushalte.
Alleen
mensen met een ontheffing, bijvoorbeeld bewoners, gehandicapten en taxi’s,
mogen dan voortaan met de auto in de vijfhoek komen en natuurlijk hulpdiensten,
verhuiswagens en vervoer, nodig voor de bevoorrading van winkels.
Zelfs als we
de buskaartjes helemaal gratis maken, valt de kosten-baten
analyse toch positief uit, omdat de
uitstoot aan kooldioxide in de vijfhoek al gauw een ton per dag minder is en
het natuurlijk veel aangenamer toeven wordt in de binnenstad. Historische
gebouwen hebben niet langer te lijden van de enorme luchtverontreiniging, wat
dan weer een besparing oplevert in de schoonmaakkosten.
De
bekentenis
Weet je, zei
Paleis, ik ben zo groot dat ik mezelf nauwelijks ken en niet goed weet wat er
zich allemaal in mijn krochten afspeelt. Ook heb ik de indruk dat ik niet
optimaal benut word. Verder is het natuurlijk toch bijzonder jammer dat ik voor
een groot deel niet openbaar toegankelijk ben. Om nog maar niet te spreken van
de gigantische omwegen, die jouw inwoners en natuurlijk toeristen te voet moeten
maken als ze mij op hun weg tegenkomen.
Daarom heb ik het volgende bedacht.
Mijn zes lagen kelders maak ik openbaar. Iedereen kan dan voortaan, waar hij
zich ook voor het gebouw bevindt, mij binnen en er langs iedere willekeurige
kant weer uit.
In de
kelders komen ruimten voor winkels, horeca en misschien zelfs wel musea. Alle
kelders worden met elkaar verbonden door roltrappen. Natuurlijk kunnen mensen
ook gebruik maken van de bestaande liften en trappenhuizen. Het principe ziet
er dan als volgt uit:
Ter
illustratie heb ik op blad 01 aangegeven, waar dit ongeveer toe zou kunnen
leiden. Voor de leesbaarheid heb ik iedere verdieping (!) een kleurtje gegeven:
van onder naar boven geel, oranje, rood, paars, blauw en groen.
De patio’s
En hoe krijg
je nu voldoende daglicht in de kelders, vroeg Stad? Ik erger mij er al
jarenlang aan dat ze mijn patio’s dichtgezet hebben, zei Paleis. Vanaf de
begane grond, en natuurlijk de verdiepingen hierboven, kijk je uit op daken,
die de patio’s afdekken. Zo heeft de architect het toen natuurlijk niet
bedoeld. Daarom heb ik de patio’s in ere hersteld en ze terug gebracht op het
laagst denkbare niveau: vier op rood, twee op paars en twee op blauw. Zo kan
het daglicht in ieder geval in rood, paars, blauw en groen doordringen. Verder
kunnen we natuurlijk in de stijl van het gebouw hier en daar ramen en
lichtkoepels toepassen, waardoor het daglicht in geel en oranje eveneens
toeneemt.
Het voetstuk
Ook wil ik
het voetstuk, waar ik op sta, wat beter benutten, zei Paleis. Da’s overigens nog niet makkelijk, omdat aan drie zijden
het niveau buiten zich bevindt tussen paars en blauw. Enfin, hebben we dadelijk
nog wat op te lossen. In ieder geval komen er op de hoeken van De Wijnantsstraat terrassen (lekker op het zuidwesten!). De
hellingbanen aan de Miniemenstraat bieden
interessante mogelijkheden: te denken valt aan een beeldenroute of een
botanische route. Onderaan beginnen, boven een drankje pakken, en terug, of
natuurlijk het gebouw in. En uiteraard is er dadelijk geen spatje asfalt meer
te bekennen!
Justitie
En hoe gaat
het dan met de ontsluiting van Justitie, vroeg Stad? De hoofdontsluiting blijft
plaatsvinden vanaf het Poelaertplein. Maar omdat niet
alle mensen trap kunnen lopen en er natuurlijk ook spullen vervoerd moeten
worden, is het eveneens mogelijk om via groen naar twee trappenhuizen met lift
te wandelen. Deze zijn aangegeven met α. Alleen mensen met een pasje kunnen
gebruik van deze twee trappenhuizen met cameratoezicht, zodat voortaan Justitie
uitstekend beveiligd is. Achterin het gebouw zijn dan nog twee trappenhuizen
voor Justitie, aangegeven met β,
bestemd als nooduitgang.
Denk je dat
de ruimte, die voor Justitie overblijft, voldoende is, vroeg Stad? Nou, nu ze heel veel ruimte moeten inleveren, zal dat
uiteraard tot gevolg hebben dat er afdelingen zullen moeten verhuizen. In ieder
geval wordt het voor de afdelingen, die overblijven, allemaal wat
overzichtelijker en beter werkbaar.
Het parkeren
Natuurlijk zijn
er ondanks de list van de transferia nog altijd parkeerplaatsen bij het gebouw
nodig, bijvoorbeeld om mensen, die in hechtenis zitten, voor te geleiden. En
uiteraard gehandicapten, kortparkeerders (om even wat af te geven) c.q. om te
laden en te lossen. Hiervoor zouden de noordoostelijke gedeelten van geel en
oranje bestemd kunnen worden. En verder kunnen we natuurlijk hier en daar op
elegante wijze parkeerplaatsen projecteren.
Het Poelaertplein
Als jij nu
eens in grote lijnen aangeeft hoe het Poelaertplein
er volgens jou uit zou kunnen komen te zien, dan geef ik op diezelfde tekening
(blad 02) aan welke routes voetgangers bijvoorbeeld
kunnen nemen buiten en door het gebouw. Da’s goed,
zei Stad. Ik wil in ieder geval een ruimte maken, die ook aan de noordoost- en
zuidwestenzijde begrensd is en waar het accent ligt op het aangenaam verblijven
en recreëren. Da’s mooi, zei Paleis, het gaat nu even
om de grote lijnen. Plannen maken kan altijd nog.
Krakow
Weet je op
wie jij erg lijkt, vroeg Paleis? Nou, zei Stad. Op Krakow!
Oh ja? Ja, als je de plattegrond van Krakow 7° met de klok mee draait, dan past de Ad Adama
Mickiewicza precies op het Kanaal van Charleroi en de
Straszewskiego op de Poincarélaan/Zuidlaan, waarbij de afstand tussen de op elkaar
geprojecteerde centrale stations maar ongeveer 500 m is.
Wat wil je
daarmee zeggen? Dat jullie misschien iets van elkaar kunnen leren. Krakow van jou bijvoorbeeld dat de verkeersafwikkeling aan
de oostkant van het centrum beter kan en jij van Krakow
dat een fysieke afbakening van het centrum door iets dergelijks als de Planty (openbaar groen) in Krakow
jou enorm zou helpen. Dank je wel, Paleis!
De
verjaardag
Nou Paleis,
van harte gefeliciteerd met je tweehonderdste verjaardag! Dank je wel Stad, ik
moet zeggen dat de ingrijpende verbouwing, die ik ondergaan heb tussen 2011 en
2014, mij niet meegevallen is, maar dat ik mij sinds die tijd, toch ook alweer
69 jaar, beter voel dan de eerste 131 jaar. Toen ik pas opgeleverd was, voelde
ik me erg opgelaten, omdat ik niet zo gewenst was door jouw burgers. En later
kwamen daar nog andere vervelende dingen bij, zoals niet zo goed uitgevallen
verbouwingen, denk aan de patio’s, en natuurlijk het asfalteren van mijn
voetstuk, dat toen vervolgens gebruikt werd als parkeervlakte.
Ja, zei
Stad, ik had al de indruk dat je de eerste eeuw niet goed in je vel zat. Maar
goed dat we toen die transferia bedacht hebben, die inmiddels alweer zeventig
jaar prima functioneren. Ook mooi meegenomen is dat we dankzij de huurinkomsten
van jouw kelders de hele investering van de verbouwing terug verdiend hebben en
dat bovendien al het onderhoud uit diezelfde huurinkomsten betaald kan worden!
Waarvan akte, om maar eens in termen van Justitie te spreken!
Synthesedocument sy1004.001, november 2010